<<
Paluu artikkeliluetteloon
Aapo Pääkkö, julkaistu Ratkes lehdessä numero
3/2004
Rakkaus ja dialogisuus asiakastyössä
Kesä- ja heinäkuun vaihteessa kuluneena kesänä
järjestettiin jälleen innostuksen ja jakamisen Safari
Eestissä, tällä kertaa Toilan kylpylässä.
Oulun ratkeslaisten onnistuneesti yhteistyössä Liisi Ottiksen
kanssa järjestämä Safari oli järjestyksessä
viides yhteistoiminnallinen koulutus- ja verkostoitumistapahtuma,
jossa veljeskansojen voimavarasuuntautuneesta työstä kiinnostunut
ammattiväki kohtasi. Safarilla osallistujat kuulivat toinen
toistensa luentoja, lisäksi keskusteltiin ja työstettiin
monenlaisia ideoita. Virityksissä, illanvietoissa ja välipaloina
jaettiin tunnelmia ja ajatuksia keskustelemalla ja tarinateatterin
keinoin. Tarinateatterin henkilökohtaisissa tarinoissa jaettiin
rakkauden ja luopumisen sekä uuden aloittamisen kokemuksia
koskettavalla tavalla. Matkalla syntyi vahva yhteyden ja jakamisen
henki, joka mahdollisti niin yksityiselämän kuin ammatillistesti
tärkeiden asioiden turvallisen ja antoisan yhdessä pohtimisen.
Kiitokset vielä kaikille järjestäjille ja mukanaolijoille
inspiroivasta matkasta.
Seuraavassa jutussa on yksi poiminta kesän 2004 Safarin perinteisen
runsaasta ja monipuolisesta annista, se olisi ansainnut laajempaakin
esittelyä. Perheterapeutti ja terapiakouluttaja Pekka Holm
puhui rakkauden- ja sisäisen dialogin merkityksestä asiakastyössä.
Esitykseensä hän oli koonnut omia ja toisten ajatuksia
kyseisestä aiheesta, joten otan myös vapauden lisätä
muutamia omia aatoksiani joukkoon.
Keskustelutyö ja rakkaus
Hoito-, kasvatus- ja terapiatyön puhekulttuurissa rakkaudelle
on keksitty useita vastineita ja ne etäännyttävät
ajatuksemme rakkaudesta. Tällaisina vastineina on käytetty
mm. varhaista vuorovaikutussuhdetta, kiintymyssuhdetta tai parisuhdetta.
Ihmisenä oleminen edellyttää yhteydessä toisiin
olemista. Me olemme kasvaneet ihmisyyteen suhteessa toisiin ihmisiin
ja tässä suhteessa toisiin määrittelemme jatkuvasti
uudelleen ja uudelleen itseämme ja sitä mitä koemme
olevamme. Henkisen- ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta rakkaus
on tärkeä asia. Jos jokaisella ihmisellä olisi ainakin
kaksi ihmistä, joita rakastaa ja joilta saisi vastarakkautta,
ihmisten arkinen hyvinvointi olisi nykyistä paljon vahvempaa
ja yleisempää.
Rakkaus ja se kuinka siitä puhutaan on inhimillisen kulttuurin
tuote. Rakkaus on jokaiselle henkilökohtainen tunne ja siihen
liittyvät merkitykset ovat erilaisia. Näihin henkilökohtaisiin
merkityksiin ja tarinoihin sisältyy vahvaa voimaa, joka liittää
meidät itsellemme tärkeisiin suhteisiin, ihmisiin ja itseemme.
Esimerkkinä tästä kuulimme kolme tarinaa, joissa
suhde omiin vanhempiin tai lapsiin oli merkittävä. Pekka
Holm kertoi kysyvänsä usein vanhemmilta terapiatilanteessa
kuinka synnytys aikoinaan sujui. Tämän teeman tiimoilta
hän kyselee millaisia tuntemuksia ja ajatuksia vastasyntyneen
lapsen saaminen rinnoille äidissä herätti tai miltä
vastasyntyneen isästä tuntui, kun hän sai lapsensa
ensikertaa syliinsä. Menneisyyden vahvojen välittämisentunteiden
elävöittäminen ja jakaminen vaikkapa murrosikäisen
nuoren kanssa voi antaa uutta voimaa nykyhetken haasteista selviämiseen.
Pekka kertoi tarinan alle kaksivuotiaana orvoksi jääneestä
pikkupojasta, joka halusi koulunkäynnin aloitettuaan kuolla
päästäkseen vanhempiensa luokse. Yhteys vanhempien-
ja perheen tarinaan syntyi pojalle toisella paikkakunnalla asuvilta
sukulaisilta kuultujen tarinoiden ja heidän antamiensa muistoesineiden
välityksellä. Omien vanhempien rakkauden voima välittyi
tuolle pienelle pojalle vielä vanhempien kuoleman jälkeen
ja kantoi häntä siitä eteenpäin. Elämäntarinamme
alkaa jo ennen syntymäämme ja jatkuu kuolemamme jälkeen
vaikuttaen myös jälkeemme jääviin. Safarilla
tästä teemasta kertoi myös Jussi Pietikäinen
elämää ja terapiatyötä sateenkaarimetaforan
kautta luotsaavassa esityksessään.
Dialogisuuden kahdeksan teemaa
Pekka Holm käsitteli esityksensä toisessa osassa dialogiosuutta
taitona. Tämä taito koostuu useista eri osataidoista ja
asenteista. Ensimmäisenä teemana Pekka Holm puhui keskusteluilmapiirin
luomisesta. Hyvän keskusteluilmapiirin rakennusosia ovat riittävä
käytettävissä oleva aika ja kiireettömyyden
tuntu, jotka antavat tilaa sekä sisäisen- että ulkoisen
dialogin syntyyn. Turvallisen keskustelutilan rakentaminen on ainakin
yhtä tärkeää kuin kiireettömyys. Turvallisessa
ilmapiirissä voi ottaa esiin vaikeiksi kokemiaan asioita. Ilman
turvallisuuttta ja luottamusta työskentely ei etene sujuvasti.
Toinen näistä teemoista on polyfonia. Muusikot puhuvat
polyfoniasta tarkoittaen monien melodioiden samanaikaista sointia.
Moniäänisyyden kuuleminen, tilan antaminen erilaisille
suuntautumistavoille ja äänille keskustelussa avaa mahdollisuuksien
maisemaa syventäen ja laajentaen työskentelytilaa. Ammattikuuntelijan
tulee pystyä kuulemaan mitä toinen ihminen sanoo ja samanaikaisesti
kuulla millaisia tunteita ja millaista sisäistä puhetta
hänessä itsessä herää. Keskustelukumppanin
kuuntelemisessa on tärkeää keskittyä samanaikaisesti
sanoihin, merkityksiin ja tunteisiin.
Kolmanneksi on tärkeää miettiä onko se, mitä
itsessä työntekijänä ja ihmisenä herää,
kytköksissä siihen mitä keskustelukumppani on sanonut.
Pekan mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus määritellä
itse omat tunteensa ja niihin liittyvät merkitykset. Kun terapeutissa
herää tunteita keskustelun pohjalta, on hänen syytä
kysyä itseltään - omassa sisäisessä puheessaan
- onko juuri nyt oikea aika ja paikka näiden tunteiden ja ajatusten
tulla esiin. Työntekijän sisäistä puhetta voi
käyttää keskustelussa keskustelukumppania arvostavalla
tavalla. Työntekijä voi kertoa sensitiivisesti keskustelukumppanille
millaisia ajatuksia tämän kertomus hänessä herätti
ja kysyä mitä tällaiset työntekijän ajatukset
keskustelukumppanissa vuorostaan herättävät.
Itsetuntemuksen tärkeys
Neljänneksi keskustelutyön ammattilaisen on hyvä
tuntea itsensä, oman maailmankuvansa rajat ja ennakkoluulonsa.
Usein ennakkoluulomme ovat normatiivisia arkiuskomuksia siitä,
mikä on hyvää tai haitallista ihmisille. Oman kokemus-
ja arvomaailmamme ulkopuolella on mielekkäitä meille vieraita
tapoja elää ja ratkaista ongelmia. Jos annamme omien uskomustemme
liiaksi ohjata työskentelyämme keskustelukumppanimme ei
tule kuulluksi.
Viidentenä teemana on kyky erottaa sisäinen- ja ulkoinen
dialogi. Dialogissa keskustelun molemmilla osapuolilla on sekä
sisäistä-, ajatuksissa tapahtuvaa, että ulkoista
puhetta ja nämä sisäiset ja ulkoiset äänettömät
ja ääneen lausutut puheenvuorot ovat jatkuvassa vastavuoroisessa
suhteessa toisiinsa. Työntekijän puheen sisällön
tulee seurata keskustelukumppanin ulkoista puhetta ja olla kytköksissä
siihen. Työntekijän on hyvä pitää mielessään
kysymys siitä, että syntyykö hänen sisäinen
dialoginsa käynnissä olevasta ulkoisesta dialogista vaiko
hänen omista asenteistaan ja elämänkokemuksestaan.
Kuudentena teemana Pekka Holm puhui epävarmuuden ja ahdistuksen
sietämisestä. Ollessamme epävarmoja keskustelun suunnasta
tai lopputuloksesta kuuntelemme tarkemmin ja olemme vahvemmin läsnä
keskustelutilanteessa. Liiallinen varmuus tappaa herkkyyden ja kyvyn
reagoida keskustelukumppanin tarinaan, se saattaa aiheuttaa niin
kovaäänistä sisäistä puhetta ettei ulkoista
dialogia enää kuule kunnolla. Tämä voi johtaa
siihen, että keskustelukumppani ei tule kuulluksi, vaan ainoastaan
arvioiduksi suhteessa työntekijän omaan näkemykseen.
Toisaalta epävarmuus ei saa johtaa työntekijän toimintakyvyn
kapenemiseen saatikka sen menettämiseen kokonaan. Herkkyyden
säilyttäminen on oleellista työn kannalta ja se sisältää
samanaikaisesti mahdollisuuden joutua tilanteeseen, jossa omat käsitykset
asiakkaasta ja hänen tilanteestaan tai jopa maailmasta muuttuvat.
Pekka Holmin mukaan olemme todennäköisesti niin kauan
oikealla alalla, kun ihmisten elämisen kysymykset ja tarinat
liikuttavat meitä.
Luottamus, toiveikkuus, voimavarat ja eettisyys
Seitsemäntenä teemana dialogisuuden taidoissa on luottamuksen
ja toivon ylläpitäminen. Toiveikkuuden ylläpitämisellä
ja mahdollisuuksien näkemisellä on keskeinen merkitys
keskustelutyön vaikuttavuudessa. On tärkeää
luottaa ihmisten ja heidän lähiverkostojensa voimavaroihin.
Keskustelukumppanin ja hänen verkostojensa voimavarojen kartoittaminen
ja mahdollisuuksien tutkiminen auttaa häntä elävöittämään
ja vahvistamaan muutoksessa tarvittavia käsityksiä itsestä
ja todellisuudesta.
Kahdeksas ja viimeinen teema on ammattityöntekijän kurinalaisuus
ja eettisyys. Keskustelutyössä tulee kunnioittaa lakeja
ja hyviä tapoja. Hyvät tavat ja huomaavaisuus tapaamisissa
luovat luottamusta ja vahvistavat työskentelytilaa. Yhteiskunnalliset
asiat vaikuttavat ihmisten elämään, mutta niitä
ei saa tuoda terapiaan. Yhteiskunnallisten epäoikeudenmukaisuuksien
korjaamisyritykset terapiatyössä voivat johtaa keskustelukumppanin
epäoikeudenmukaiseen kohteluun tai perusteettoman toiveikkuuden
heräämiseen terapiasuhteessa. Vuorovaikutuksen ammattilaisen
on hyvä erottaa mihin voi vaikuttaa ja mihin ei. Et voi muuttaa
keskustelukumppaniasi, tai maailmaa jossa hän elää,
mutta voit luvan saatuasi haastaa häntä miettimään
ajattelu- ja toimintatapojaan ja niitä asioita, jotka ovat
muutettavissa.
<< Paluu
artikkeliluetteloon |